shadow

Uitstellen? Met deze 7 tips stel je niks meer uit.

Uitstelgedrag en moeite met starten

Ik ben al aan een week aan het uitstellen om dit blog te schrijven. Ik heb genoeg inspiratie, al een aantal concrete blog-onderwerpen en na de vakantie ook weer nieuwe energie. Maar het schrijven van dit blog blijf ik uitstellen. Ik laat me afleiden door allemaal kleine dingen. Mijn mail, het huishouden, verschillende privé afspraken. Ik grijp alles aan om maar niet te hoeven starten. Dit geeft niet een goed gevoel, want in mijn achterhoofd blijft het continu aanwezig. Ook baal ik elke keer weer van mezelf dat het nog steeds niet af is.

Maar het goede nieuws is: Ik ben toch aan de slag gegaan en hier weer een artikel. Lees hoe je kan stoppen met uitstellen.

Stel jij ook altijd alles uit tot het laatste moment? Verzin jij ook smoesjes om even iets anders te doen? Maar waarom stel je dingen uit? En nog veel belangrijker: Hoe kun je dit  uitstellen simpel aanpakken?

Waarom stel je taken uit?

Uit onderzoek blijkt dat uitstelgedrag een overlevingsmechanisme is. Dit komt door een deel van je hersenen, namelijk het reptielenbrein. Het reptielenbrein gaat met name over veiligheid, overleven en lijfsbehoud. Het reptielenbrein wil alles vooral zo houden zoals het is, want dat is veilig. En het gaat over gevoel: voelt het goed of voelt het niet goed? En bij een onbekende, moeilijke, grote of niet leuke taak, zegt je reptielenbrein: “Ho stop, niet veilig”.

Hierdoor laat je je graag afleidingen met iets wat je op korte termijn een goed gevoel geeft. Je voelt je veilig. En dit is wat je reptielenbrein graag wil. Je stelt je lastige taak uit en gaat bijvoorbeeld eerst nog even een YouTube- filmpje kijken of je mail checken of een ander gemakkelijk klusje doen. Uitstellen levert je dus op korte termijn -voor je gevoel- een voordeel op.

Twee belangrijke aspecten die meespelen bij uitstellen zijn:

  1. Angst Heel vaak ligt angst ten grondslag aan uitstellen. Je hebt te weinig vertrouwen dat je de de taak succesvol afmaakt of je bent bang dat je het niet goed doet. Uitstellen voorkomt dan afwijzing. Je hebt bijvoorbeeld angst voor kritiek, angst om te falen, angst voor het dragen van verantwoordelijkheid of angst voor succes. Heel vaak zijn uitstellers perfectionisten. En angst voelt niet goed, dus zegt je reptielenbrein: “Stop, niet veilig”.
  2. Gebrek aan zelfdicipline. Of eigenlijk last van je je eigen aangeleerde beperkende overtuigingen en patronen. In het verleden heeft een gebeurtenis of gedachte een voordeel opgeleverd, je voelde je daardoor goed betreffende het wel of niet uitvoeren van je taak. Deze overtuigingen en patronen kunnen gaan over jezelf, zoals: ik heb een deadline nodig om te presteren of ik ben altijd snel afgeleid. Maar dat kan ook zijn de overtuiging die je hebt over het uitvoeren van (verplichte) taken, zoals: het is oké als ik eerst dingen doe die ik leuk vind. Of misschien was het voltooien van je taak vroeger heel belangrijk bij jou thuis. Dan zal je minder snel uitstelgedrag vertonen. Je werd beloond (=voordeel) voor het doen van een onbekende, moeilijke, grote of niet leuke taak.

Ik start niet met mijn blog door mijn gebrek aan zelfdiscipline. Of eigenlijk het beeld dat ik over mezelf heb. Ik ben nu eenmaal een uitsteller. Ook heb ik op korte termijn voordeel om niet aan mijn taak te beginnen. Ik kan nog even ontspannen en andere kleine, leukere, taakjes afmaken, die toch moeten gebeuren.

Gevolgen van uitstelgedrag

Het korte termijn-gevolg van uitstelgedrag is in elk geval dat de taak niet gedaan is. Soms heeft uitstelgedrag niet zo veel gevolgen. De was kan ook morgen nog wel gedaan worden. Het keukenkastje, waar de doosjes bijna uitvallen omdat het zo vol staat, kan ook volgende week nog wel worden opgeruimd. Maar soms kan het wel grote gevolgen hebben. Een deadline moet worden gehaald, je raffelt je werk af of een collega wacht op jouw aangeleverde gegevens.

Doordat een taak niet is voltooid, krijg je stress en veelal een rotgevoel over jezelf. Je baalt van jezelf, je baalt omdat de taak nog steeds gedaan moet worden, je voelt je schuldig of je komt slaap tekort, omdat je echt de deadline moet halen en het daardoor nachtwerk wordt. En stress of te weinig slaap kunnen ook lichamelijke klachten veroorzaken. Bijvoorbeeld last van je schouders of hoofdpijn. Van uitstellen wordt je dus niet gelukkig.

Aanpak van uitstelgedrag

Belangrijk is dat je weet waarom jij je taak uitstelt. Als je weet wat jouw reden voor uitstellen is, kun je gerichter een aanpak kiezen om te starten met je taak. Jouw reptielenbrein wil snel een goed gevoel. Overleg met je reptielenbrein. Dat betekent dus dat je je gevoel, een angst, niet moet negeren, maar tijd moet nemen om te begrijpen wat je reptielenbrein wil zekerstellen. Deze vragen kunnen daar bij helpen:
  • Waar ben ik bang voor?
  • Wat levert het uitstellen me nu op?
  • Wat levert het uitvoeren van mijn taak op?
  • Welke overtuigingen heb ik over mezelf en over de taak? Ofwel: Wat maak ik mezelf wijs?
Kijk dan hoe jij je reptielenbrein kan overtuigen dat het uitvoeren van de taak veilig genoeg is. Dit kan op de volgende manieren:
  1. Taak opdelen. Als de taak te groot is, zijn de veranderingen voor je brein mogelijk te groot. Als je dan de taak verdeelt in kleine stappen, is de kans op succes veel groter. Ook ziet je reptielenbrein geen gevaar in kleine veranderingen en hoeft dus niet op de noodrem te trappen. Ook kan het helpen om een planning te maken of een to-do lijstje en de (deel)taken indelen naar belangrijkheid en naar urgentie.
  2. Zoek de voordelen. Als je iets heel goed kunt en het vooruitzicht hebt dat de opdracht je binnen afzienbare tijd een hoge beloning oplevert, zul je er gemakkelijk aan beginnen. Bedenk wat de voordelen zijn van het uitvoeren van de taak. Of vergroot de nadelen. Wat is het ergste wat kan gebeuren als je de taak uitstelt? Als het gevaar maar groot genoeg is kan dat een prima motivatie zijn om je reptielenbrein mee te laten werken.
  3. Maak de taak leuk. Vergroot hiermee de voordelen. Stel een beloning voor jezelf in het vooruitzicht, doe de taak in een leuke koffiebar, zet een muziekje op of maak er een spelletje van. Dit geeft een goed gevoel, waardoor je reptielenbrein wil meewerken.
  4. Pas het 5 minuten-plan toe. Het starten met de taak is het lastigste. Je belooft jezelf dat je gedurende vijf minuten aan je taak werkt zonder je te laten afleiden. Begin met een klein dingetje. Zet alles alvast klaar. Je zegt bijvoorbeeld tegen jezelf dat je maar 5 minuten hoeft op te ruimen. En als je eenmaal bezig bent, ziet je reptielenbrein dat er geen gevaar is en is er geen rem meer.
  5. Afleidingen uitzetten. Zet alle afleidingen uit. Zet je Facebook uit, zet internet uit, klap je mailbox dicht en leg je telefoon buiten handbereik.
  6. Zeg nee. Veel uitstelgedrag komt door te veel verplichtingen en taken. Zeg simpelweg nee tegen dingen die jou niet helpen om gestelde quota’s, taken en doelen te behalen. Of besteed taken uit of delegeer ze.
  7. Slik de kikker. Dit is de titel van het boek van Braian Tracy. De ondertitel is: verlos uzelf van getreuzel en doe meer met uw kostbare tijd. Begin de dag meteen met de meest vervelend taak. Dan is dat gedaan en valt de rest allemaal mee. Ofwel niet meer treuzelen, maar aan de slag.

Aan de slag!

En wat stel jij uit? En wat is jouw reden om deze taak uit te stellen? Na dit gelezen te hebben, kun je nu weer aan de slag. Dus nu niet langer uitstellen, maar aan de slag!

Kun je wel wat hulp gebruiken om erachter te komen welke onbewuste patronen bij jou spelen, neem contact met mij op voor een coach-sessie waar we samen op zoek gaan naar jouw onbewuste beperkende overtuigingen en patronen.

 

Lees meer…

Als je een taak steeds weer uitstelt, hoor je vaak een stemmetje in je hoofd die jou veroordeelt. Allemaal gedachten zoals: Waarom doe je nou niet, … nu heb ik weer niet, … waarom heb je dit niet gedaan. Dan ben ik dus niet lief voor mezelf.

Lees het blog: Lief zijn voor jezelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *