shadow

Negatieve gedachten, 7 tips om ze te stoppen

negatieve gedachten

Hoe kom je af van negatieve gedachten?

Ik heb besloten om deze keer een kaart te trekken en daar mijn blog over te laten gaan. Ik moet dan ook hard lachen als ik de kaart “boze geesten” trek. In eerste instantie zegt deze kaart me niks. Ook heb ik deze kaart nog nooit eerder getrokken. Ik denk gelijk aan echte boze geesten, maar daar gaat deze kaart niet over. De kaart  gaat over het loslaten van de negatieve gedachten, die je over jezelf hebt.
Je hebt een goed idee en meteen komt er een stem in je hoofd met allemaal praktische bezwaren waarom het niet zou kunnen. Je maakt jezelf bang, waardoor je het goede idee niet gaat uitvoeren. Daardoor doe je niet de dingen die je gelukkig maken.

 

70% van je gedachten zijn negatief

Je hebt ongeveer 50.000 gedachten per dag. Dit is bijna 1 gedachte per seconde. En 70% van je gedachten zijn negatief. En je gedachten bepalen hoe jij je voelt. Als je jezelf steeds bestookt met negatieve gedachten, wordt het lastig om je goed te voelen en het leven positief te benaderen. Negatief denken betekent, dat je alleen beperkingen ziet en geen mogelijkheden. Negatief denken heeft een enorme impact op hoe je je voelt, je relatie, je werk en je gezondheid.
Als je positief denk, stimuleer je:
• goede gezondheid
• positieve uitkomsten
• aanmoediging en
• geluk

 

Waarom is het zo moeilijk om negatieve gedachten te doorbreken?

N egatieve gedachten doorbreken is lastig, omdat het een gewoonte is. De gedachten komen onbewust en automatisch. Ergens in het verleden heb je een beslissing gemaakt dat negatief denken ervoor zorgt dat je verantwoordelijk omgaat met een probleem. Een negatieve gedachte is dus als een boze geest. Maar hoe verjaag je deze boze geesten?

 

Tips om positief te denken 

1. Bewust zijn. Wees je bewust, dat je negatieve gedachten hebt. Veroordeel jezelf niet als je negatieve gedachten opmerkt. Je doet het niet fout. Je bent aan het leren, je groeit! Het is juist heel goed dat je je eigen gedachten opmerkt, want dat is de eerste essentiële stap.
2. Denk positief. Bedenk eerst wat je niet meer zou willen denken of hoe je wel zou willen zijn of je zou willen voelen. Bedenk vervolgens hiervoor een positieve gedachte of affirmatie. Zoek naar een vast moment, waarop je voortaan deze positieve gedachte wilt hebben. Bijvoorbeeld vlak voordat je opstaat, terwijl je doucht, als je je tanden staat te poetsen of tijdens het uitlaten van de hond.
3. Kom in beweging. Als jij in beweging komt, heb je aandacht nodig om de beweging te maken. En als jij beweegt, komt er ook iets in jouw in beweging. Het maakt niet uit of je even de trap op loopt, een ommetje maakt, gaat sporten of een eindje gaat fietsen. En blijven de gedachten dan toch? Concentreer je dan op de beweging die je maakt of zeg hardop de beweging die je aan het maken bent, bijvoorbeeld: “Ik loop, ik zet mijne ene voet voor de andere”. Dan is er minder ruimte voor gedachten. Ook kun je de positieve gedachten of affirmaties gebruiken bij het bewegen.
4. Adem. Je kunt de negatieve stroom gedachten ook doorbreken door je aandacht op je ademhaling te richten. Blijf bewust ademhalen totdat je hoofd stil wordt. Dwaal je af? Breng je aandacht dan weer terug bij je ademhaling. Of denk bij de inademing aan gedachten die je storen en vervolgens blaas je de negatieve gedachten uit. Herhaal dit 3 tot 10 minuten.
5. Mediteer. Ook kun je een (geleide) meditatie gaan doen om je gedachtenstroom te laten bedaren. Ook kun je met je gedachten een mooie plek voorstellen waar je tot rust komt. Probeer om zo veel mogelijk details voor te stellen.
6. Neem je gedachten niet te serieus. Het zijn alleen maar gedachten. Jij kiest er – bewust of onbewust – voor ze te denken. Maar je hebt altijd een keuze: je kunt ook besluiten andere gedachten te denken. Je hebt de illusie dat al je gedachten de waarheid zijn, maar het zijn meestal alleen maar tijdelijke meningen. Je zit er niet voor de rest van je leven aan vast.
7. Oefening baart kunst. Negatieve gedachten gaan niet zo maar weg. Deze zitten vaak heel diep in je, omdat je dit al bijna je hele leven op deze gedachten hebt geoefend. Het kost dus moeite om negatieve gedachten om te zetten in positieve. Het duurt ook even voordat je de nieuwe positieve gedachten gelooft. Dus oefen met positief denken, geef niet op en veroordeel jezelf niet als het even niet lukt. Hoe vaker je positieve gedachten herhaalt hoe meer je er in gaat geloven, hoe makkelijker het wordt.

 

Hulp nodig bij positief denken?

Als je vaak wakker ligt van negatieve gedachten, zit er soms ook iets wat dieper in je zit, wat niet in balans is. Vind je het lastig om je negatieve gedachten om te buigen naar positieve en wil jij jezelf persoonlijk ontwikkelen met behulp van mij? Ontdek welke negatieve gedachten jij hebt over jezelf. Ik help je graag om samen te kijken naar jouw overtuigingen en patronen.
Ik help je het geluk te vinden in jezelf. Zodat jij je negatieve gedachten kan stoppen en je gelukkig(er) voelt. Neem contact met mij op voor een afspraak (tel. 06- 31 77 09 61 of mirjam@mirjamdegier.nl).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *