shadow

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg

als je doet wat je deed

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg

-Albert Einstein-
Als ik blijf kijken Zoals ik altijd heb gekeken
Blijf ik denken Zoals ik altijd dacht
Als ik blijf denken Zoals ik altijd heb gedacht
Blijf ik geloven Wat ik altijd heb geloofd
Als ik blijf geloven Wat ik altijd heb geloofd
Blijf ik doen Zoals ik altijd heb gedaan

Als ik blijf doen Zoals ik altijd heb gedaan
Blijft mij overkomen Wat mij altijd overkomt
Maar als ik mijn ogen sluit En goed kijk naar binnen
Dan kom ik deze cirkel uit En kan ik steeds opnieuw beginnen
Als je doet wat je altijd deed Krijg je wat je altijd kreeg

Als je doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg
Mijn kinderen laten steeds de deur naar de gang openstaan. Ik krijg het koud. Na tien keer vragen of ze de deur dicht willen doen, staat ook de tiende keer de deur weer open. Weer vraag ik of ze de deur dicht willen doen. Waarom verwacht ik nu wel dat ze de deur dicht doen? Als ik doe wat ik deed (vragen of ze de deur dicht doen), krijg ik wat ik kreeg (het koud, want de deur staat nog steeds open).

Maar dit geldt niet alleen voor het open laten staan van de deur, maar ook voor alle dingen die je eigenlijk anders wilt in je leven, die je steeds weer overkomen, thuis en op je werk.

Ben jij ergens ontevreden over en wil je verandering? Lees hieronder waarom je blijft doen, wat je deed en wat je kunt doen om iets anders te krijgen dan je kreeg.

web-spreuk-320x180

Waarom blijf je dingen doen die niet werken

Eigenlijk is het raar dat je steeds dezelfde dingen blijft doen, maar wel een ander resultaat verwacht. Albert Einstein zei zelfs: “Het is domheid, alsmaar hetzelfde te doen en een ander resultaat te verwachten”. Dit zijn de redenen waarom je het toch doet:

je bent je niet bewust, dat je in een cirkel rond loopt en aan het herhalen bent en iets anders verwacht
het is gewoonte (geworden), je hebt het altijd zo gedaan, je ben er aan gewend
gedachten, overtuigingen die je tegenhouden om het anders te doen, zoals: ik kan het niet, daar ben ik niet goed in, zo hoort het niet, het lukt toch niet.
je weet niet hoe je het anders kan doen
angst voor het onbekende. Je weet nu wat je hebt en je weet niet wat je er voor terug krijgt.
je moet uit je comfortzone komen,
je wilt negatieve emoties vermijden, zoals schuldgevoel, mislukking, afwijzing. Als je iets nieuws probeert, kan het ook niet goed uitpakken of mislukken. Of ben je bang wat andere mensen er van zouden zeggen.

Voor mij was de reden dat ik niet door had dat ik hetzelfde deed, maar een ander resultaat verwachtte. Ik was het me niet bewust. Totdat iemand vroeg: “Waarom verwacht je dat de kinderen de deur dicht doen, als je gemerkt hebt dat ze het niet doen als jij het vraagt?” Dit zette mij aan het denken.

Waar ben jij ontevreden over in je leven? Wat wil jij veranderen in je leven?
En hoe bereik je dat in de praktijk? Ofwel, hoe krijg je wat je wilt?

Wat kun je doen om iets anders te krijgen?
In het bedrijfsleven wordt de “plan, do, check, act cyclus” (=PDCA) gebruikt om vast te stellen of beoogde resultaten bereikt worden. Deze cyclus is ontwikkeld door dr. W. Edward Deming en kun je ook heel goed toepassen op alles wat je wilt veranderen. Doorloop de volgende stappen:pdca-circle-image

  1. Word bewust wat je wilt veranderen. Waar loop je steeds tegen aan? Waar verwacht je een ander resultaat en doe je steeds hetzelfde? Wat overkomt jou steeds in je leven?
  2. Bepaal het resultaat. Wat wil je bereiken? Wat is het eindresultaat? Wat wil je wel?
    En dan begint de PDCA cyclus
  3. PLAN: Bedenk een andere aanpak. Welke andere manieren zijn er om een verandering te weeg te brengen, je resultaat te behalen? Hiervoor is creativiteit noodzakelijk, want je moet het anders aanpakken, een andere manier verzinnen die wel werkt. Probeer ook niet voor de hand liggende oplossingen te verzinnen. Laat je ook inspireren door anderen. Vraag anderen hoe zij het zouden aanpakken. Anderen hebben misschien creatieve oplossingen, waar jij niet aan hebt gedacht. En twee weten altijd meer dan één.
  4. DO. Probeer wat je bedacht hebt uit in de praktijk. Wees niet bang om een hele andere aanpak te proberen of om een fout te maken.
  5. CHECK. Ga na of je met de nieuwe aanpak/ manier je het resultaat, die je wilde behalen, hebt gehaald. Werkt het in de praktijk? Misschien ontdek je wel nog één of meerdere manieren die ook niet werken.
  6. ACT. Stel je plan bij. Als de bedachte strategie niet werkt, begin weer bij stap 3. Bedenk een andere aanpak. Maar een nieuwe aanpak vergt soms ook dat je doorzet. Een nieuwe aanpak heeft soms tijd nodig. Jij moet er nog aan wennen. En niet alleen jijzelf, maar soms ook  je omgeving. Geef jezelf en de nieuwe aanpak dus de tijd. En als het wel werkt kun je kijken of je het nog verder kunt verbeteren, of pak je het volgende aan waar je ontevreden over bent in je leven.

Ik doe niet meer wat ik deed en krijg wat anders dan wat ik kreeg
In mijn voorbeeld is het eindresultaat dat de kinderen de deur achter zich dicht doen. Ik heb eerst verschillende mensen gevraagd wat zij doen of welke ideeën zij hebben (PLAN). Het leukste idee vond ik een toeter op de deur, die pas uit gaat als de deur weer dicht is. Maar ook een stickersysteem (belonen) was een beter idee dan mijn eerste idee om te straffen (10 eurocent betalen bij de deur open later staan).  Maar uiteindelijk heb ik gekozen om te applaudisseren als de kinderen de deur dicht doen. En dit ben ik in de praktijk gaan testen (DO). En ja hoor, het werkt (CHECK). Af en toe wordt er nu om applaus gevraagd. En dat geef ik dan met veel plezier. Bijsturen of een andere manier proberen, is dus niet nodig (ACT).

Wat ga jij niet meer doen wat je deed?
Wat ga jij veranderen? Ik ben heel benieuwd naar je creatieve oplossingen. Laat ze achter in een reactie hieronder.

Vaak ben je je niet bewust waar je  in kringetjes loopt en heb je niet door dfat hetzelfde je weer overkomt. Want alles wat je negeert, blijft terug komen. Dit begint met bewustzijn. Vind je het zelf lastig om een patroon te doorzien of een verandering door te voeren ?Ik kan jou hierbij helpen. Dan zoeken we samen naar wat je wilt bereiken, naar wat jij wel wilt en komen we samen tot creatieve nieuwe manieren om niet weer te doen wat je deed. Deze kun je dan gelijk in de praktijk proberen. Wil je ook meer tevreden zijn, gelukkiger worden en een verandering doorvoeren? Maak dan een afspraak met mij.

c11901_c11901_2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *